In_the_beginningKryddorden, även kända som ”Åtta saker jag skulle uppskatta att du inte gjorde.” . Är heliga förslag som gavs till piratkapten Mosey utav det flygande spaghettimonstret. Medans han ruvade på toppen av Salsaberget fick Mosey några förslag av Flygande Spaghettimonstret i form utav tio stentavlor. Från början fanns det alltså tio stycken saker du helst inte ska göra. men två stentavlor tappades på vägen ner från berget, vilket ledde till att endast åtta fanns kvar. Denna händelse har delvis bidragit till Pastafarismens lite flummiga moraliska standard. Det flygande spaghettimonstrets budord tar upp tillbedjan till honom, hur man behandlar medmänniskor samt andra trosläror och näringsämnen.

Nedan följer de åtta kryddorden samt en grundläggande förklaring till hur de ofta tolkas.

1. Jag skulle uppskatta om du inte agerade skenheligt.  Heligare-än-din-egen-röv när du beskriver min nudliga gudomlighet. Om några personer inte tror på mig är det okej. Seriöst, jag är inte så fåfäng. Dessutom så handlar inte detta om dem så byt inte ämne, OK?

Pastafarianer anser att det inte går att tävla i hur religiös en person är. Vår tro är inte till för att vi ska vara mer än någon annan. Pastafarianismen är till för de som vill vara en del av den och således missionerar vi inte ut vårt budskap för att verka viktigare eller mer värda än någon annan.

2. Jag skulle uppskatta om du inte använde min existens som ett medel för att förtrycka, underkasta, straffa, rensa och/eller, du vet, vara elak mot andra. Jag kräver inga offer och renlighet är för dricksvatten, inte för människor.

”Spaghettimonstret kan inte förlåta någon, för spaghettimonstret har aldrig fördömt.” Pastafarianer använder inte sin herre för att utöva makt över någon annan människa. Vi använder inte heller våra heliga skrifter för att kontrollera vår församling. Spaghettimonstret är fritt att följa som individ och ingen annan inom kyrkan kan någonsin använda vår tro för att kontrollera någon annan.

3. Jag skulle uppskatta om du inte dömde folk utifrån hur de ser ut, eller hur dom klär sig, eller utifrån sättet de går på, eller, ja, bara var schysst, Okej? Åhh, och få in detta i era feta huvuden: Kvinna = Person. Man = Person. Samma-Samma. En är inte bättre än någon annan, om vi nu inte pratar om mode. Då är jag ledsen, men då måste jag ge det till kvinnorna och vissa män som förstår skillnaden mellan teal och fuchsia.

Jämställdhet och kärlek för alla, oavsett vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vilken gud du tror på. Ingen är värd mer eller mindre än någon annan.

4. Jag skulle uppskatta om du inte tillät dig själv att njuta av beteenden som förolämpar dig själv, eller din villiga, samtyckande partner av laglig ålder OCH mental mognad. Till alla personer som kanske motsätter sig detta, tror jag att uttrycket är: ”Dra åt H*Ivete”. Om de finner detta stötande kan de stänga av TVn för en gångs skull och gå ut och gå en runda som omväxling.

Utsätt inte dig själv och den du älskar för saker som förnedrar er.

5. Jag skulle uppskatta om ni inte motsade andras Trångsynta, kvinnofientliga, hatiska idéer på fastande mage. Ät, ge dig sen på de J*vlarna.

De som uttrycker sig nervärderande mot andra i samhället skall inte stå oemotsagda.

6. Jag skulle uppskatta om ni inte byggde kyrkor/tempel/moskéer/helgedomar av multimiljonbelopp till min nudliga gudomlighet när pengarna skulle kunna spenderas på ett bättre sätt (Väl själv)
1. Stoppa fattigdom
2. Bota sjukdomar
3. Leva i fred, älska med passion och sänka kostnaden på kabel-TV
Jag kanske är en komplex kolhydratisk, allvetande varelse. Men jag njuter av de enkla sakerna i livet. Jag borde veta. Jag är skaparen.

Tro bevisas inte med pengar, endast genom handling visar du din rätta sida. Sätt andra människor framför guldbeklädda detaljer som inte gör någon glad.

7. Jag skulle uppskatta om du inte gick runt och sa till folk att jag talar till dig. Du är inte så intressant. Släpp det. Och, jag sa åt dig att älska din nästa. Fattar du inte vinken?

Bara för att du tror betyder inte att du är märkvärdigare än någon annan. Att påstå en gudomlig kontakt med Spaghettimonstret är att försöka framställa sig själv som mer än någon annan utan att egentligen ha presterat något.

8. Jag hade verkligen uppskattat om du inte gjorde mot andra så som du hade fått dom att göra mot dig om du hade varit intresserad av, hmm, aktiviteter som involverar mycket Läder/Glidmedel/Las Vegas. Om den andra personen gillar det (trots nummer 4), så gör det. Ta bilder. Men för Mikes skull, använd EN KONDOM! Ärligt talat, det är en bit gummi. Om jag inte hade velat att det skulle kännas skönt när du gjorde det, hade jag satt spikar på den.