”Det internationella basketförbundet, FIBA, förbjuder av säkerhetsskäl alla slags huvudbonader som är bredare än fem centimeter på plan. Detta måste det svenska basketförbundet rätta sig efter: Inga kepsar, tomteluvor, luciakronor eller slöjor på plan.”

Så lyder ingressen till ett inlägg som Ann Heberlein idag publicerade på GP.se

Läs hela inlägget >>

Detta är även ett problem för andra religioner som använder sig av religiösa huvudbonader. Inom vår kyrka är durkslaget troligtvis den mest, utåt sett, kända huvudbonaden. Utöver durkslaget är även kaptenshattar och sjömansmössor väl använda vid olika högtider. Så klart ställer regler som dessa till det för oss och vi kan inte kommentera hur organisationer bör gå till väga för att inkludera andra religioner än vår egen.

Vi ställer oss bakom beslut som grundar sig på att människor inte ska komma till skada. Men vi är väldigt tydliga med att vi inte ställer oss bakom beslut som inkräktar på vår religionsfrihet. Samtidigt är vi en mycket flexibel religion med mycket oklara traditioner. Ännu har vi inte fått in några rapporter om att våra medlemmar känner sig drabbade av beslutet.

pastafarian

Vi är dock beredda på en jämkning mellan oss och basketförbundet.
Vi förstår att durkslag som ofta är rätt stora och otympliga samt tillverkade i hårda material som plast och metall kan komma att skada andra idrottsmän. Det framgår tydligt i kryddorden att ingen människa ska skada en annan människa. Därför kommer vi att ta fram mindre durkslag, gjorda i tyg som går att fästa med en hårsnodd så att idrottspersoner hängivna till hans heliga nudlighet ostört kan vara både idrottsperoner och pastafarianer.

En minoritet inom vår rörelse är de muslimska pastafarianerna. De bär vanligtvis ett täckande durkslag. De muslimska pastafarianerna gör dock ingen skillnad på män och kvinnor vilket leder till att alla som vill och som anser det vara nödvändigt bär täckande, eller heltäckande durkslag. Vi har ännu inte fått någon kommentar från deras talesperson hur de kommer gå vidare med detta.

// Pastapräst Pestorino
Pastapräst, Hässleholms Pastafariska Församling
Pastafarian Islam is the lovechild of the world’s only two monotheistic religions. Adherents of the belief are called Pastafarian Muslims. Pastafarian Muslims believe that the prophet Pirate Muhammed is the messenger of the Flying Spaghetti Monster and that his written works, the Pasta Qur’an (translated in English as the Pasta Cookbook), are direct recitations from the words of the Supreme Noodly Being.

12 thoughts on “Rätten till tro och idrottsutövande

1. Hej, jag skulle mer än gärna vilja utbilda mig till pastapräst, både för att kunna driva en församling samt att kunna få mer kunskap om vår religion, hur går jag vidare med detta?

Mvh Kenny.