paintingbypastafariansVälkommen till Svenska Pastafarikyrkan. Nedan följer ett gäng stycken som antagligen tar mer än 10 minuter att läsa, men som förklarar vad Pastafarianism står för och vad som är viktigt för oss.

Vad står vi för? – Allt som är gott.
Vad är vi emot? – Allt som inte är gott.

Vi är inte en anti-religion. Detta är INTE en klubb för ateister. Vem som helst är välkommen att gå med i vår kyrka och vara en del av våra församlingar, inkluderat de som just nu tillhör en annan religion. Utöver ateisterna, agnostikerna och fritänkarna som gått med oss har vi också ett gäng kristna (och muslimer, och hinduister, och buddister…) medlemmar. Vi hade älskat att ha fler med oss.
Meddelande till de religiösa: Ni är välkomna här.Låt oss klargöra: Vi är inte anti religion, vi är anti galen-virrpanna-nonsens gjort i religionens namn. Det är en skillnad.

Kyrkan av det flygande spaghettimonstret har existerat i hemlighet i flera hundra år och det var endast nyligen som tron uppmärksammades Med miljoner, om inte tusentals, av hängivna följare är Kyrkan av det flygande spaghettimonstret brett sett som en legitim religion, även utav våra konkurrenter – främst kristna fundementalister, som helt enkelt insett att vår gud har större bollar än deras.Vissa påstår att vår kyrka bara är ett tankeexperiment, satir, som ska illustrera att Intelligent Design inte är vetenskap utan istället bara en pseudovetenskap skapad av kristna för att tvinga in kreationism i offentliga skolor. Dessa personer har fel uppfattning. Kyrkan av det flygande spaghettimonstret är på riktigt, helt sant och uppbackad av hård vetenskap. Allt som uppfattas vara humor eller satir är bara en tillfällighet.

Vi tror att religionkristendom, islam, pastafarianism – inte bokstavligt behöver tros på för att fylla ett spirituellt syfte. Mycket av den transcendenta erfarenheten av religion kan hänföras till samhället och medan några religionsmedlemmar indoktrineras till att bli Sanna troende, är det många som inte det.

Det finns många nivåer av Tro och var och en är inte mer eller mindre legitim än den andra. Det vill säga, du behöver inte Tro för att vara en del av vår kyrka, men vi hoppas att du efter hand kommer att se sanningen. Skeptiker, liksom medlemmar av andra religioner, är alltid välkomna.

Religiösa texter berättar för oss hur människan utvecklades från Pirater.
”Vetenskapsexperter” försöker få oss att tro att människor utvecklats från primater och pekar mot det DNA som människor till 99% delar med primater. Men människor och pirater delar upp till 99,9% DNA.Vi tror att pirater var de ursprungliga pastafarierna och att de var fridfulla upptäcktsresande. Det var bara på grund av kristen missinformation att vi idag har en bild av piraterna som bandlysta brottslingar.
Ingen vet vad efterlivet egentligen innehåller, men vi får berättat för oss att FSM-himlen har både en ölvulkan och en strippfabrik.

Vi tror att det flygande spaghettimonstret skapat världen i stort sett som det existerar idag, men av okända skäl fick det att se ut som att universum är miljarder år gammalt (istället för tusentals) och att livet utvecklades till sitt nuvarande tillstånd (snarare än skapat i sin nuvarande form). Varje gång en forskare utför ett experiment som verkar bekräfta en av dessa ”vetenskapliga teorier” som stöder en gammal jord och evolution kan vi vara säkra på att FSM finns där och modifierar uppgifterna med dess Nudliga bihang. Vi vet inte varför det gör detta men vi tror att det gör det, det är vår tro.

The more you read about us, the more you’re going to be persuaded that the Flying Spaghetti Monster is the true Creator and that FSMism is the Best. Religion. Ever. Go ahead, try us for 30 days. If you don’t like us, your old religion will most likely take you back. Unless it’s the Jains, whose feelings are easily hurt.” – Bobby Henderson

Behold the Church of the Flying Spaghetti Monster (FSM), today’s fastest growing carbohydrate-based religion. According to church founder Bobby Henderson, the universe and all life within it were created by a mystical and divine being: the Flying Spaghetti Monster. What drives the FSM’s devout followers, a.k.a. Pastafarians? For some it’s the reassuring touch from the FSM’s ‘noodly appendage.’ Some love the worship service, conducted in pirate English and attended by congregants in dashing buccaneer garb. Others are drawn to the Church’s flimsy moral standards. Religious holidays are every Friday, and Pastafarian heaven is way cool: Does your heaven have a Stripper Factory and a Beer Volcano? Intelligent Design has finally met its match – and it has nothing to do with apes or the Olive Garden of Eden.” – The Gospel of the Flying Spaghetti Monster

Bli en del av vår facebook community, Svenska Pastafarikyrkans facebook
Våra heliga skrifter: ‘The Open Letter to the Kansas School Board’ ‘The Gospel of the Flying Spaghetti Monster’ ‘The Loose Canon. A Really Important Collection of Words’

I pastan, såsen och de heliga köttbullarnas namn, RAmen!

6 thoughts on “Pastafarianism på 10 minuter